Chad

En réponse à un déficit criant d’ouvrages et à un manque de formation des personnels, BSF a appuyé la structuration des bibliothèques d'un Foyer des jeunes à Abéché et l’extension du réseau de lecture dans la région de l’Ouaddaï.

Background

La population de la ville d’Abéché a connu une croissance exponentielle ces cinq dernières années du fait de la création d’une université et d’un IUT et de l’arrivée de nombreux humanitaires et militaires des forces internationales envoyés en réponse à la crise du Darfour tout proche. Le Foyer des jeunes se veut un lieu de rencontre, de convivialité et de brassage ethnique et religieux pour la population lycéenne et étudiante. Il constitue l’un des seuls points d’accès à la lecture et à l’information d’Abéché.

En réponse à un déficit criant d’ouvrages et à un manque de formation des personnels, BSF a appuyé la structuration des bibliothèques du Foyer et l’extension du réseau de lecture dans la région de l’Ouaddaï.

Our approach

Dans le cadre de ce projet, Bibliothèques Sans Frontières a collecté et apporté 5 000 ouvrages (ouvrages de littérature au programme et manuels scolaires). Du personnel du Foyer des jeunes a été formé à la reliure, à l’entretien des collections et à l’animation d’une bibliothèque. Enfin, Bibliothèques Sans Frontières a également soutenu le développement du réseau de lecture par la création de bibliothèques dans les villes de Goz Beida, Guereda et Fada.

Our work in Chad


Supporting a youth center library in Chad

Objective

Education & Culture for All


Start date


Status

Closed


PROJECT DESCRIPTION

The population of the town of Abéché has underwent exponential growth over the past five years, with the creation of a university and a technical training college as well as the arrival of large numbers of humanitarian workers and military personnel in response to the crisis in nearby Darfur  The Youth Center is meant to be a convivial place where high school and university students from the town’s various ethnic and religious groups can meet and intermix. It represents one of the only sites for accessing reading and information in Abéché.

In response to a glaring lack of books and staff training, LWB has supported the reorganization of the Center’s libraries and the extension of the reading network in the region of Ouaddaï.

OBJECTIVES

  • To support literacy and encourage access to educational and recreational literature in Abéché.
  • To strengthen the Abéché Youth Center’s capacities in terms of book access and information.
  • To help spread this book-centered cultural dynamic throughout the region of Ouaddaï.

ACTIVITIES

  • Collecting and contributing 5000 books (textbooks and manuals).
  • Training Youth Center staff in bookbinding, collection maintenance and how to run a library.
  • Expanding the reading network via the creation of libraries in the towns of Goz Beida, Guereda and Fada.

BENEFICIARIES

  • The inhabitants of the town of Abéché and, in particular, its high school and university students and teachers.
  • The inhabitants of Goz Beida, Guereda and Fada.
  • The populations of the displaced persons camps around Goz Beida and Guereda.

PARTNER

  • The Abéché Youth Center